Dat is ons motto en ons doel. We willen andere bedrijven beter en leuker maken. Dat doen wij met onze software, maar zeker ook door mooie evenementen, inhoudelijke content en door af en toe zelf het goede voorbeeld te geven.
Hieronder lichten we belangrijke onderwerpen van 2020 uit en kijken we naar wat we in 2021 hopen te bereiken!
2020 was een jaar met twee kanten. Veel innovatie, creativiteit en voor velen ook meer rust doordat de reistijd wegviel, maar er was ook meer eenzaamheid of juist stress door thuisscholing of het niet goed kunnen werken thuis. We nemen je graag mee in dit bijzondere jaar voor onze medewerkers.
We zijn ‘m gepasseerd: de magische grens van 500 medewerkers. Inmiddels telt onze familie 523 leden. We hebben dit jaar 60 nieuwe collega’s aangenomen, van wie een groot aantal na 16 maart. Gelukkig geven ook de nieuwe collega’s aan dat ze zich onderdeel van de familie voelen en dat ze zich gewaardeerd voelen.
We doen ook best veel. Elke week een Breek in de Week, en de Icebreaker bijvoorbeeld. Collega’s krijgen elke woensdag via Teams een visitekaartje van een random collega, om een uurtje koffie mee te drinken. Dat levert enorm leuke gesprekken op. We hadden rondleidingen in het nieuwe pand, anderhalvemeterdiners, de sinterstreamsshow en de kerstpakketten drive through.
Er waren ook veel plannen die niet doorgingen – of in ieder geval uitgesteld werden. Wat doet dat met de mentale fitheid van collega’s? Daar maakten we ons zorgen om. En dus hebben we bewust gedaan wat we altijd doen. Vrijheid en verantwoordelijkheid geven. Juist níet de controle opschroeven nu mensen thuis werken, en wél nog beter faciliteren.
Ook hebben we het coronaverlof ingevoerd. Daar kunnen collega’s uren op boeken die ze niet konden werken. Omdat hun kinderen thuis waren, hun partner een vitaal beroep had en wel moest werken, of gewoon omdat het allemaal niet zo goed lukte. Daardoor hoefden collega’s zich niet schuldig te voelen als het even niet ging zoals ze wilden, en kregen wij een goed inzicht in hoeveel er gewerkt kon worden. Collega’s hebben het geweldig opgepakt. Daar zijn we dankbaar voor.
Gedurende de lockdown hoorden we heel veel verschillende verhalen. Sommige mensen moesten eerst enorm wennen aan het thuis zijn, maar die vonden later hun draai. Anderen vonden het eerst heerlijk, en liepen daarna tegen de muren op. Het was gewoon een pittig jaar: collega’s die eenzaam zijn, of die juist te veel drukte met de kinderen thuis ervaarden, collega’s die zorgen hebben om hun ouders. En dat kun je niet met alleen leuke dingen opvangen. Onze managers hebben daarom heel veel een-op-eengesprekken met collega’s gevoerd.
We hebben in thuiswerktijd ook meer gedaan rondom mentale vitaliteit. Met online bootcamps, een college van Erik Scherder, wandelchallenges. Ook hebben we een eigen bedrijfsarts aangenomen. Iemand die samen met ons een kernteam gaat oprichten van fysiotherapeuten, coaches, masseurs en psychologen. Dat kernteam kunnen we mobiliseren zodra we het idee hebben dat het minder goed gaat met een collega. Zo realiseren we een aanbod op maat en voorkomen we wachttijden. Ons ziekteverzuim is gelukkig nog steeds erg laag 1,5 procent.
Diversiteit stond al een tijd op onze agenda, maar het afgelopen jaar hebben we er stevige stappen in gezet. Van het trainen van managers en recruiters op het gebied van vooroordelen, tot het nalopen van al onze middelen op inclusief taalgebruik, en vooral het samen praten over dit onderwerp. Zo legde een medewerker die transgender is uit wat de Pride maand voor haar betekent. En vertelde een andere collega hoe het is om te vasten in coronatijd.
De ambitie voor volgend jaar is dat we de slag maken van diversiteit naar inclusie. Dat verschillen ook echt verrijken. En dat het niet alleen gaat over geloof of culturele achtergrond. Maar dat we bijvoorbeeld ook kijken hoe we een plek kunnen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, oudere mensen, of mensen met een handicap.
0,1%
8
4
28
0
Vorig jaar 16%
Duurzaamheid is de mindset bij alles wat we doen bij AFAS. In hoe we omgaan met onze leveranciers en partners, maar ook in hoe we delen van ons succes.
We hebben dit jaar veel minder kilometers gereden doordat vrijwel alles vanuit huis ging. Dit willen we zeker vasthouden in de toekomst. Natuurlijk zullen we meer weer naar kantoor en klanten toegaan, maar het thuiswerken willen we zeker blijven stimuleren, zowel voor de gezondheid van onze medewerkers (minder reistijd) als de gezondheid van de planeet. Daarnaast hebben we ook het besluit genomen dat alle nieuwe leaseauto's volledig elektrisch moeten zijn. En mede door een aantrekkelijke overstapregeling voor leaserijders die nog niet elektrisch rijden hopen we binnen afzienbare tijd een volledig elektrisch wagenpark te hebben.
Duurzaamheid vinden we belangrijk. Ook in ons gebouw. Zo is het bijna helemaal energieneutraal, maken we gebruik van een warmtepomp, en liggen er 1009 zonnepanelen op het dak. Bovendien gaan we uit van smart building principes: overal zijn sensoren, waardoor we alleen energie vragen waar we het ook echt gebruiken.
Elk jaar werken we met alle teams voor een goed doel. Dit jaar was dat Tot heil des volks. Een organisatie die zich inzet voor mensen aan de rand van de maatschappij. Fysiek kon dat niet doorgaan. Maar we hebben het geld dat we ervoor gereserveerd hadden, wel gedoneerd. Daardoor kunnen er op verschillende plekken buurthuizen openblijven waar kinderen die opgroeien in moeilijke situaties bijles kunnen krijgen, of andere vormen van ondersteuning.
Ook de foundation mocht mooie projecten opzetten en ondersteunen, daar lees je meer over op de special AFAS Foundation pagina.
311.669
38.560
0
4
AFAS Software is al sinds de oprichting een winstgevend bedrijf en de omzet groeit de afgelopen 5 jaar met gemiddeld 14% per jaar. Wij geloven dat dit succes te danken is aan onze strategie en de kernwaarden die we hebben bij AFAS. Omdat we houden van openheid en transparantie lichten we een aantal van die factoren hieronder toe.
We willen onder leiding van onze HR-directeur hiermee flinke stappen maken in 2021. We gaan zo voor nog meer focus op mens, milieu en maatschappij.
Net als Louis van Gaal furore heeft gemaakt met totaalvoetbal, willen we onze organisatie volgend jaar onverslaanbaar maken met dit jaarthema.
Omdat we meer willen doen aan preventie en onze medewerkers betere zorg willen bieden hebben we besloten zelf een bedrijfsarts aan te nemen.
Voor het jaar 2021 verwachten we een omzetgroei te behalen van 13%; minder dan voorgaande jaren omdat we dit jaar een 'na-ijleffect' verwachten van 2020.
We kijken ernaar uit om 2021 elkaar, klanten, gasten en medewerkers, te ontmoeten en mooie momenten te beleven in ons nieuwe kantoor.
Een gloednieuwe post-hbo-opleiding staat in de steigers. Je kunt dus straks officieel geaccrediteerd als AFAS superapplicatiebeheerder aan de slag.
Benieuwd naar het complete jaarverslag? Ga naar de downloadpagina en download het jaarverslag.