Een betere wereld. Dat is waaraan we willen bijdragen met CSR. Dat doen we met liefde, vanuit ons hart. Én dat doen we systematisch. Want we zijn dol op meetbaar maken en elke dag een procentje verbeteren. Het liefst door te automatiseren, te digitaliseren en te innoveren.
Maatschappelijke betrokkenheid zit bij AFAS in de genen. Zo helpen we al jaren de wereld om ons heen via de AFAS Foundation, staan onze medewerkers altijd op één, houden we bij beslissingen rekening met het milieu, en doen we eerlijk zaken.
De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om ons CSR-beleid vorm te geven en te professionaliseren. De kern van ons CSR-beleid is eenvoudig, we hebben drie wereldwensen: Leuker & Beter, Gezond & Gelukkig en Groen & Eerlijk. Deze kern is in 2023 de basis geweest voor de keuzes die we hebben gemaakt. Én het is de basis voor de keuzes die we maken in de toekomst. Verantwoordelijkheid nemen voor CSR is voor ons een logische stap die volgt vanuit onze kernwaarden. Wij geloven dat al het goede begint met liefde. Liefde voor onze medewerkers, toeleveranciers, klanten en pensionado’s.
Medewerkers vormen het hart van AFAS. We zijn ervan overtuigd dat we door uitstekend werkgeverschap duurzaam succes voor ons ecosysteem kunnen bereiken.
Medewerkers die zich veilig, vertrouwd en fijn voelen, stralen dit uit naar de mensen om hen heen. We doen dan ook al heel veel op het gebied van goed werkgeverschap. Wij focussen ons sterk op stabiliteit en vertrouwen naar onze medewerkers en willen dat iedereen veilig en met plezier kan werken.
0,16%
51
1
91
0,7
Vorig jaar was dit 68% om 32%
Vorig jaar was dit 33%
Goed doen zat altijd al in onze vezels. Zo hebben we al jaren de AFAS Foundation, waarmee we goede doelen over de hele wereld steunen. In 2023 maakten we 8,5 miljoen euro vrij voor de AFAS Foundation. En in 2024 verhogen we dit naar 9 miljoen euro
Het afgelopen jaar hebben we met zijn allen systematisch gewerkt aan CSR, onder de noemer Met Liefde. En met resultaat. Zo lukte het – mede dankzij een eigen team van Groene Jagers – om ons energieverbruik terug te dringen met 12 procent. Dat is meer dan twee keer zoveel als we bedacht hadden.
Ook werkten we het afgelopen jaar samen met DownTown Leusden. Mensen met een verstandelijke beperking gingen aan de slag bij Customer Experience. Het was zo’n succes dat we in 2024 een eigen dagbesteding beginnen.
313.220
246
8.000
83
100.000
16,2
Centrale keuken | 9,4 ( 0,3) |
Artiesten keuken | 9,3 ( 0,3) |
Bakkerij | 9,5 ( 0,3) |
Hospitality | 9,6 ( 1,0) |
PBD | 13.000 ( 1.800) |
Papier/karton | 480 ( 10.016) |
Glas | 14.680 ( 1.036) |
Bedrijfsafval | 14.100 ( 9.900) |
Riool | 27.900 ( 3.600) |
Totaal | 70.160 ( 37.304) |
In het jaarverslag vind je een uitgebreide toelichting op de kengetallen rondom duurzaamheid. Ga naar de downloadpagina en download het jaarverslag.