Financiële kerncijfers

Terugblikken en vooruitkijken

2022 was een succesvol jaar voor AFAS. We vertellen je daar graag meer over in 'Van de directie'. In het interactieve dashboard kun je zelf door onze cijfers klikken.

Dashboard

Het dashboard is niet langer beschikbaar. Download het jaarverslag voor alle financiële details.

Van de directie

2022 was voor AFAS een prachtig jaar. Zo zetten we de eerste stappen voor onze eigen campus, lanceerden we een klimaatfonds en maakten we maatschappelijk verantwoord ondernemen voor onze klanten beschikbaar in ons product.

Vertrouwen. Dat is het woord dat bij ons opkomt als we terugkijken naar het afgelopen jaar. Bij ons draait het om onze daden. We hoeven geen winstmaximalisatie te bereiken voor aandeelhouders en hebben geen leningen die op de balans drukken. We hoeven maar voor één ding te gaan en dat is onze missie: werk leuker en beter maken, en met meer oog voor de maatschappij. Als we dát doen, dan vertrouwen we erop dat het resultaat goed is. Dit jaar groeide onze omzet met 14 procent naar 248 miljoen. Dat is precies volgens begroting. Het resultaat na belastingen steeg met 12% naar bijna 94 miljoen.

Natuurlijk zijn we blij met deze cijfers. Tegelijkertijd zien we in de wereld veel belangrijkere dingen. Zo hield de oorlog in Oekraïne ons bezig, en de duizenden mensen die daarvoor op de vlucht sloegen. Daarvoor kunnen en willen we onze ogen niet sluiten. Daarom hebben we in een paar weken tijd met onze Foundation één van de panden die Marvel Holding B.V. (moederbedrijf van AFAS Holding B.V.) het afgelopen jaar kocht, ingericht als opvangplek. Dit lukte ook dankzij een goede samenwerking met de gemeente Leusden. Het was fantastisch om te zien hoe onze medewerkers met zijn allen de handen uit de mouwen staken, meubels in elkaar schroefden, en kamers gezellig maakten. Inmiddels wonen er 270 mensen en gaan er 140 leerlingen naar de school op de begane grond.

Arnold Mars

CFO

Bas van der Veldt

Internationaal

Hoe deden onze vestigingen in België en de Caribbean het?

België

In België hadden we een mooi jaar. Onze omzet steeg met bijna 13%. We verwelkomden onze vijftigste medewerker en mooie nieuwe klanten, zoals Center Parcs. Ook implementeerden we twee van de top-10 accountantskantoren uit België, namelijk SBB en Vandelanotte. Bij Hubo implementeerden we onze volledig HRM en Payroll module.

Het absolute hoogtepunt was de opening van het nieuwe Clubhuis in mei. In totaal ontvingen we meer dan 400 gasten tijdens de officiële opening, de familie- en vriendendag en de burendag. We gebruikten het Clubhuis meteen goed, met evenementen voor partners, voor ons inspiratie-netwerk en voor onze trainees. Ook hielden we onze AFAS Open, waar we bijna 300 klanten ontvingen. Er schoven 90 ondernemers aan bij ons inspiratiediner over bedrijfscultuur. Ook hebben we door de komst van het nieuwe Clubhuis hoge investeringen gedaan. We kijken uit naar de groei in de komende jaren.

Caribbean

Onze buitenlandse vestigingen deden het uitstekend in 2022. Zo haalde het team in de Caribbean alle targets ruim. We zijn trots op de mooie organisaties waar we onze software hebben geïmplementeerd. Met name de Centrale bank van Curaçao en Sint Maarten (CBCS), waar we naast Financieel ook Inkoop en Ordermanagement implementeerden. CBCS werkte al met HRM en Payroll en vanaf 2023 werkt de organisatie met de volledige ERP suite van AFAS. Bij de Centrale bank van Aruba implementeerden we Financieel, Inkoop, Budgetteren en Contractbeheer. Het ziekenhuis op Aruba en het pensioenfonds van Curaçao gaan live begin 2023. Deze laatste staat voor 10.000 pensioenverloningen.

We organiseerden verschillende nieuwe activiteiten, zoals het traineeship Succesbeheer Caribbean Style en webinars met onze succesmanager. Ook maakten we samen met klanten een inspiratiereis naar Nederland.

Tot slot

We kijken trots en dankbaar terug op het afgelopen jaar. Wat zijn we blij met onze collega’s, onze Raad van Commissarissen, onze partners en onze klanten. Zonder hen was ons succes nooit zo groot geweest.

Met vertrouwen gaan we het komende jaar in. Er ligt een prachtige basis, dat geeft nog meer ruimte voor onze kernwaarde ‘Gek’. Hoe leuker, hoe beter. De financiële verwachtingen liggen in de lijn van de groei zoals in het afgelopen jaar, namelijk een omzet en resultaatgroei van circa 14 % We kijken ernaar uit!

Naarmate de omzet groeit stijgt de winstmarge mee omdat er één softwarepakket is voor álle klanten. Sinds de eeuwwisseling heeft AFAS jaarlijks gemiddeld 15,5% omzetgroei gekend. AFAS heeft nooit “rare dingen” gedaan zoals naar de beurs gaan, expanderen in Duitsland of Frankrijk of andere bedrijven opkopen. Dat is het bestuur ook niet van plan. De onderneming is een familiebedrijf pur sang dat nu door de tweede generatie wordt geleid. Ik zie AFAS als een ecosysteem van betrokken partijen.

Financieel heeft AFAS nauwelijks geleden onder de corona jaren, vorig jaar 2022 was een succesvol jaar en alle seinen staan op groen voor 2023. Toch, aldus het jaarverslag, stuurt het bestuur niet op winstoptimalisatie, maar op zijn missie: “werk leuker en beter maken, en met meer oog voor de maatschappij. Als we dát doen, dan vertrouwen we erop dat het resultaat goed is”, aldus het bestuur.

> Lees de complete analyse van Adriaan Meij over AFAS

Adriaan Meij

Continuïteit

AFAS heeft in de afgelopen jaren een voortdurende groei en winstgevendheid laten zien. Wij geloven dat dit succes het gevolg is van een goede strategie, de sterke cultuur en de positie van het familiebedrijf. Daarbij is transparantie voor ons een groot goed.

Het business plan voor 2023 en de daaraan ten grondslag liggende veronderstellingen in combinatie met de geprognosticeerde kasstroom voor het komende jaar waarborgt de continuïteit. Wij lichten de factoren rondom de continuïteit van AFAS daarom graag verder toe.

Benieuwd naar het complete jaarverslag? Ga naar de downloadpagina en download het jaarverslag.