AFAS en Corporate Social Responsibility

Een betere wereld. Dat is waaraan we willen bijdragen met CSR. Dat doen we met liefde, vanuit ons hart. Én dat doen we systematisch. Want we zijn dol op meetbaar maken en elke dag een procentje verbeteren. Het liefst door te automatiseren, te digitaliseren en te innoveren.

Met liefde!

Hoe maken we de wereld schoner, eerlijker en ook gewoon een beetje leuker? Dat is de belangrijkste vraag achter het CSR-beleid dat we het afgelopen jaar lanceerden. Het stellen van die vraag – elke dag opnieuw – heeft veel opgeleverd.

Meer hierover vind je op onze speciale website over AFAS en CSR. Hieronder lichten we de belangrijke onderwerpen van 2022 uit en kijken we naar wat we in 2023 hopen te bereiken!

De leukste familie van Nederland

Het afgelopen jaar zijn we als organisatie verder gegroeid. Inmiddels telt de AFAS-familie 685 leden (medewerkers van Nederland, België en de Caribbean).

Die groei was geen doel, sterker nog: onze ambitie was een minder grote toename. Wij houden van slimme oplossingen en van automatiseren. Niet voor niets was ons thema het afgelopen jaar Meer met minder. Tegelijkertijd worden we steeds populairder als softwareontwikkelaar en was de groei voor ons Clubhuis & Theater echt nodig. We ontvangen duizenden mensen per week. De laatste gasten gaan weg om 1 uur ’s nachts, de eersten staan om 7 uur ’s ochtends op de stoep. Dat betekent ook dat we met shifts zijn gaan werken.

Welkom aan boord!

Vorig jaar stelden we als doel om het aantal sollicitanten te verlagen en het percentage mensen dat we hiervan aannemen te verhogen. Dat is gelukt. Bijvoorbeeld door in de vacatureteksten duidelijker te maken wat we bieden en verwachten. Solliciteerden er vorig jaar nog 1100 kandidaten, het afgelopen jaar waren dat er bijna 600. Daarvan namen we 18 procent aan. Flink meer dan de 11 procent die het jaar daarvoor door de selectie kwamen.

Voor alle medewerkers is flexibel werken inmiddels de norm. We hebben geleerd waar je welke werkzaamheden het beste kunt uitvoeren. De meeste mensen werken twee of drie dagen thuis en de andere dagen bij AFAS. Dat laatste is essentieel voor de cultuur. Vrijdag is de drukste dag, dan bruist het in ons Clubhuis met het happy hour en eens in de maand het CultuurCafé. Die energie vergroten we het komende jaar verder.

Fit en gezond

We zijn een fitte, gezonde organisatie. Tegelijkertijd hebben ook wij het ziekteverzuim het afgelopen jaar zien toenemen naar zo’n 2 procent. Nog steeds hartstikke laag, maar hoger dan de 1,6 procent van vorig jaar. Er zijn twee goede verklaringen voor. Allereerst hadden ook wij in februari te maken met een coronagolf. Daarnaast is een aantal collega’s helaas langdurig en/of ernstig ziek.

Het afgelopen jaar wemelde het weer van de initiatieven op het gebied van preventie en vitaliteit. Van een wielerevent, tot een springtouw- en een suikerchallenge en van nog gezonder eten in ons restaurant tot een preventief medisch onderzoek in samenwerking met Smart Health. We brachten tijdens de Hartweek allemaal onze reanimatieskills op orde én we hadden de wereld aan sportieve activiteiten. Van een AFAS-sportdag tot workshops padel, en van kickbokslessen tot bootcamps. Aan sommige activiteiten deden ook klanten mee, wat meteen weer prachtige nieuwe ontmoetingen en verbinding opleverde.

Altijd in beweging

‘We willen ons eigenlijk wel wat meer ontwikkelen’ - dat was een belangrijke uitkomst van onze eerdere werkpretenquête. Die behoefte snappen we en we maken het graag praktisch. Daarom hebben we vorig jaar Leren door te doen geïntroduceerd. Collega’s kunnen op allerlei manieren laagdrempelig aan de slag, bijvoorbeeld met gratis toegang tot honderden podcasts, docu’s en webinars. We hebben op elke afdeling gerichte programma’s om verder te komen in je vak. Daarvoor hebben we onze Academy uitgebouwd. Die was voorheen alleen voor trainees, nu kunnen ook ervaren medewerkers er ieder jaar nieuwe kennis opdoen. Leren doe je natuurlijk ook door van je plek te komen en een nieuwe functie te vervullen. De doorstroom is nog nooit zo hoog geweest als het afgelopen jaar. Wissels in de directie, in het management, er zit beweging in. Dat zien we ook terug in de resultaten van de nieuwe werkpretenquête: 93 procent van de medewerkers geeft inmiddels aan dat ze zich voldoende kan ontwikkelen.

Uit de werkpretenquête blijkt dat dik 98 procent van de medewerkers trots is om bij AFAS te werken. En we hebben een employee net promotor score (eNPS) van +67 (gebaseerd op waarderingen met 9 en 10). Medewerkers gaven verder aan gelukkig te zijn bij AFAS. Daar zijn we natuurlijk ontzettend blij mee.

2,24% ziekteverzuim

Gemiddeld 7,2 jaar in dienst

eNPS van +67

107 nieuwe collega's

44 collega's uit dienst

166 functiewijzigingen

Gemiddeld 34,4 jaar oud

0,4

68% mannen, 32% vrouwen

Vorig jaar was dit 67% om 33%

33% vrouwen in het management

Vorig jaar was dit 22%

CSR – én… actie!

De kern van ons CSR-beleid is eenvoudig, we hebben drie wereldwensen: Leuker & Beter, Gezond & Gelukkig en Groen & Eerlijk. Daaraan werken we met onze vier AFAS-krachten: ons product, ons ecosysteem, onze medewerkers en ons Clubhuis & Theater. Je vindt er alles over op onze website.

We vinden het belangrijk dat we een flinke steen bijdragen en daar verantwoordelijkheid voor nemen. Daarom hebben we een directeur CSR aangesteld, een aantal collega’s verantwoordelijk gemaakt voor CSR(D) en het Green Team opgezet. CSR is voor ons niet iets ’erbij’, het zit diepgeworteld in onze cultuur. Dat laten we al jaren zien en nu gaan we daar voor het eerst over rapporteren. Hieronder vind je een aantal belangrijke kerncijfers op het gebied van Groen & Eerlijk.

3.636.952 kWh stroom afgenomen (Clubhuis)

1.737 MWh stroom verbruikt

312.639 kWh opbrengst zonnepanelen

172 EVs in het wagenpark

275.027 kWh opgeladen aan onze laadpalen

Gemiddeld gereden kilometers (wagenpark)

29,2 gr. CO2/km uitstoot (gem. wagenpark)

22,5

HACCP cijfer

Centrale keuken9,1
Artiesten keuken

9,6

Bakkerij9,8
Hospitality8,6

Afval (in KG)

Swill (GFT)8.614 ( 15.225)
PBD14.800 ( 3.400)
Papier/karton10.496 ( 7.191)
Glas15.716 ( 3.922)
Bedrijfsafval24.000 ( 14.780)
Koffiedik2.338 ( 4.914)
Riool31.500 ( 27.000)
Totaal107.464 ( 21.722)

Pensioen 100% groen belegd

Benieuwd naar het complete jaarverslag? Ga naar de downloadpagina en download het jaarverslag.