Jaarverslag 2022
AFAS Foundation

De AFAS Foundation inspireert beter doen.

De AFAS Foundation inspireert beter doen

De meeste mensen zullen het erover eens zijn dat de liefde het belangrijkste is in ons bestaan. De liefde overwint alles. Afstanden, raciale en etnische verschillen, uiteenlopende meningen en opvattingen en vul maar in. Maar stel dat je er iets aan mag toevoegen dat misschien wel even belangrijk is? Wat is dat voor jou? Voor de AFAS Foundation is dat het terugbrengen van hoop en een lach in de levens van vele mensen in deze wereld.

Ook in 2022 heeft de AFAS Foundation zich hard gemaakt voor mensen die niet gezien worden, die geen kansen krijgen, of die het ontbreekt aan meest basale levensbehoeften zoals eten, drinken, veiligheid en liefde. Zó levert de foundation een bijdrage aan een betere wereld. En inspireert ze anderen om dat ook te doen.

Kerncijfers

Beschikbaar gesteld

€8 mln.

Besteed

€7,7 mln.

Beschikbaar 2023

€8,5 mln.

Documentaire AFAS Foundation 2022

De oorlog in Oekraïne heeft er voor gezorgd dat duizenden Oekraïners op de vlucht zijn geslagen, op zoek naar een veilig onderkomen. De AFAS Foundation heeft een voormalig kantoorpand in Leusden beschikbaar gesteld om hier vluchtelingen in op te vangen. We maakten een documentaire over de totstandkoming van de opvang voor Oekraïense vluchtelingen in Leusden.

Liliane Fonds

De weg naar kwalitatief goede revalidatiezorg in Kameroen

Een kind wil niets liever dan kunnen lopen, spelen, bewegen, en uiteindelijk zelfstandig kunnen leven. Met een beperking is dit niet altijd zo eenvoudig. Zeker niet in Kameroen, waar maar liefst 86 procent van de kinderen en jongeren met een beperking geen toegang heeft tot kwalitatief goede revalidatiezorg.

Daar brengt Liliane Fonds, samen met hun lokale partner, Cameroon Baptist Convention Health Service (CBCHS) verandering in. Via ons gezamenlijke project Zorgkompas hebben kinderen met een handicap in Kameroen zicht op een betere toekomst. Met Zorgkompas ontwikkelen we samen goede opleidingen voor revalidatieprofessionals: fysiotherapeuten, ergotherapeuten en Community Based Rehabilitation (CBR) veldwerkers (in Nederland vergelijkbaar met een sociaal werker). Zo groeien het bereik en de kwaliteit van deze diensten voor degenen die revalidatie het meest nodig hebben: kinderen en jongeren met een handicap die in armoede opgroeien. Het project duurt in totaal vier jaar.

CLEAR RIVERS

Het plasticvrij maken van de baai van Ambon in Indonesië

In de afgelopen jaren werd de stad Ambon steeds populairder, vanwege de beschikbaarheid van werk. Zo is het eiland gegroeid van 233.000 inwoners in 2005, naar 355.500 inwoners op dit moment. Niet alleen de bevolking groeide, ook de hoeveelheid afval is in hetzelfde tempo gegroeid.

Samen met CLEAR RIVERS plaatsen van plasticvangers in de baai van Ambon in Indonesië. Hiermee voorkomen we direct de toevloed van kunststoffen en afval in zee. Met educatie en bewustwording pakken we het probleem bij de wortels aan, waardoor de plastics niet in de rivieren terecht komen. Daarnaast zetten we de lokale bevolking in voor het scheiden en sorteren van het plastic afval uit de rivieren en baai van Ambon en het lokaal circulair verwerken van het afgevangen plastic afval tot producten die bijdragen aan het oplossen van lokale problemen zoals slechte huisvesting.

World Animal Protection

Help hondsdolheid de wereld uit

De band tussen mens en hond dateert uit de oertijd en gaat heel diep. Helaas wordt deze relatie in Azië en Afrika bedreigd door het dodelijke gevaar van hondsdolheid. Jaarlijks sterven naar schatting 59.000 mensen aan deze altijd fatale infectieziekte en worden zeker tien miljoen honden op wrede wijze afgemaakt uit angst voor hondsdolheid.

Het goede nieuws: wij zijn de generatie die deze gruwelijke ziekte de wereld uit kan helpen. Met het project ‘Help hondsdolheid de wereld uit’ in Kajiado in Kenia zet World Animal Protection belangrijke stappen richting ‘Zero by 30’; het uitroeien van hondsdolheid in deze regio in 2030. In Kajiado worden 5000 honden gevaccineerd, 120 welzijnswerkers, leraren, lokale bestuurders en ambtenaren getraind. World Animal Protection deelt de lessen uit dit project in het samenwerkingsverband United Against Rabies, zodat andere regio’s en landen deze kunnen toepassen in de bestrijding van hondsdolheid.

Opvanglocatie The Cube

Realiseren van een opvanglocatie en middelbare school voor Oekraïners

De AFAS Foundation heeft in een leegstaand kantoorpand (tegenover het AFAS Clubhuis) een opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen gerealiseerd. Er is plek voor 240 mensen en er is zelfs een basisschool aanwezig waar zo’n 70 kinderen elke dag les krijgen.

Nadat de wanden in de open kantoortuinen geplaatst waren zodat er kleine woonstudio’s ontstonden kon het werk van het inrichten beginnen. Hiervoor zijn 240 bedden, een veelvoud aan stoelen en tafels aangeschaft en in elkaar gezet. Binnen AFAS is een oproep gedaan onder medewerkers om te komen helpen en daar werd enorm goed op gereageerd. Elke dag waren er zo'n 20 collega’s die een handje kwamen helpen. Op die manier hebben we heel snel drie verdiepingen kunnen vullen met meubels.

Scholenproject Caribbean

Opknappen van scholen op Aruba en Curaçao

De onderwijssituatie op de Caribische eilanden is ver beneden pijl en is hard aan verbetering toe. Al jaren trekken schoolbesturen aan de bel over de slechte onderwijssituatie op o.a. Curaçao en Aruba. De staat van onderhoud van gebouwen is slecht, er zijn verouderde lesmethodes en het ontbreekt aan goede sportfaciliteiten. Ook hebben veel scholen onvoldoende toegang tot gezonde voeding en beschikken ze niet over digiborden.

In het voorjaar van 2022 hebben we een oproep gedaan aan alle schoolbesturen op Curaçao en Aruba om hun plan in te sturen voor het opknappen van hun school om een gezonde leefstijl te bevorderen. Daaruit heeft de AFAS Foundation 7 scholen op Curaçao en 10 scholen op Aruba geselecteerd. Deze scholen zijn inmiddels flink opgeknapt!

Warme Gloed VZW

Realiseren van een waterleidingnet in Kunting in Gambia

Veel dorpen in Gambia hebben moeite om aan voldoende drinkwater te komen. In Kunting (een dorp in het binnenland van Gambia) hebben de 2.500 inwoners soms wel een week lang een watertekort. Volgens de buurtbewoners is dit het geval bij slecht weer en is er dus te weinig zonne-energie om te zorgen dat de lokale pompen voor voldoende water zorgen. Het dorp is afhankelijk van één zonnepomp met een reservoir van 7.500 liter. Daarom is er een nieuwe bron en opslagcappaciteit nodig.

Dankzij het plaatsen van een nieuwe zonnepomp installatie in Kunting met nieuwe waterreservoirs en een distributiesysteem, wordt er dagelijks 90.000 liter water geleverd. Met de nieuwe pompen is de watervoorziening verdrievoudigd tot 36 liter water voor iedere inwoner per dag.

Dat doen we met deze collega's

De AFAS Foundation wordt volledig gedragen door onze AFAS-collega's. Vanuit hun passie om goed te doen zetten zij zich naast hun dagelijkse werk bij AFAS in voor de projecten van de AFAS Foundation. Naast het onderstaande kernteam hebben alle collega's de mogelijkheid om een project te begeleiden dat ze na aan het hart ligt.

Gerben Eversdijk

Roos van der Spek

Manager

Piet Mars

Penningmeester

Bas van der Veldt

Madeleen van de Pol

Jeroen de Beer

Pardes Menapal

Collega's als projectleiders

In 2022 hebben 57 collega's zich namens de AFAS Foundation ingezet voor een project

Door AFAS-medewerkers uit Nederland, België en de Caribbean als projectleider te betrekken bij het werk van de AFAS Foundation krijgen zij de mogelijkheid om zich, naast hun dagelijkse werkzaamheden, in te zetten om de wereld een stukje mooier te maken.

Zo werkt de AFAS Foundation

De AFAS Foundation inspireert en doet. Het inspireert jou om beter te doen. Een deel van het succes van AFAS Software gaat naar de AFAS Foundation. Maar hoe wordt dit bedrag goed en bovenal zinvol besteed?

Benieuwd naar het complete jaarverslag? Ga naar de downloadpagina en download het jaarverslag.