Beter Ondernemen

 

Inspireren tot beter ondernemen


Dat is ons motto en ons doel. We willen andere bedrijven beter en leuker maken. Dat doen wij met onze software, maar zeker ook door mooie evenementen, inhoudelijke content en door af en toe zelf het goede voorbeeld te geven.

Hieronder lichten we belangrijke onderwerpen van 2021 uit en kijken we naar wat we in 2022 hopen te bereiken!

Focus op het hart van de zaak

Onze medewerkers vormen het hart van AFAS. We zijn dankbaar dat veel mensen bij ons willen werken en bij ons blijven werken. Het afgelopen jaar solliciteerden meer dan 1400 kandidaten bij ons, en 123 van hen werden lid van onze familie. In totaal waren we op 31 december met 597 (exclusief stagiaires en bijbaners). De afdeling facilitair groeide het hardst. Dat heeft te maken met het nieuwe Clubhuis en Theater. Om zo’n groot pand draaiende te houden, hebben we meer medewerkers aangenomen.

Catch-up day voor coronials

Van onze nieuwe medewerkers zijn er 167 coronials: mensen die hun onboardingprogramma online hebben gedaan. Dat loopt prima, nieuwe collega’s weten alles van ons product en hebben de basis van onze cultuur meegekregen. Toch merken we: de finesses zitten in de verhalen. In al die gesprekjes die deze coronials gemist hebben. Daarom hebben we voor hen een catch-upday bedacht. Een dag waarop we ze heerlijk in de watten leggen, van alles vertellen (de oud-nieuwsshow met hoogtepunten uit de afgelopen AFAS-jaren bijvoorbeeld) en natuurlijk graag horen hoe het met hen is. In 2022 houden we deze dag.

Hoe gaat-ie? Góéd!

Het gaat goed met onze medewerkers. Dat is fijn! Het ziekteverzuim bleef het afgelopen jaar gelijk met 1,6%. Dat past bij de resultaten van de derde corona-enquête die we hielden: negen van de tien medewerkers zijn tevreden tot zeer tevreden over hun mentale gezondheid. Voor lichamelijke gezondheid ligt dat iets lager: acht van de tien. We vermoeden dat dit te maken heeft met thuis tóch te lang achter je laptop blijven zitten en iets minder fanatiek je ommetjes lopen dan anderhalf jaar geleden.

Hier kunnen we het komende jaar nog een verbeterslag maken. Iets meer lucht in de dag brengen. Je kunt bijvoorbeeld prima tot tien uur thuis je mail bijwerken en dan lekker na de files naar Leusden komen of op je thuiswerkdag een boodschap doen/ een wasje draaien. Die vrijheid ervaart een op de vier collega’s nog niet, blijkt uit de corona-enquête. Gelukkig is meer dan 95% van de collega’s tevreden over hoe AFAS met corona is omgegaan. Dit houden we vast, dit werkt. Ook zijn er collega’s die lange tijd ziek zijn. Wij begeleiden hen zo goed mogelijk om stap voor stap weer aan de slag te kunnen gaan. Het nieuwe Clubhuis geeft ons veel mogelijkheden en flexibiliteit. Zo hebben we collega’s die opstarten door het werken met onze tuinmannen of in de hospitality en vanuit weer teruggroeien naar hun oude job.

Met preventie zijn we het afgelopen jaar stevig aan de slag geweest. Onze eigen dokter van De Nieuwe Arts is gestart, met om zich heen een heel team van AFAS-vitamientjes: fysiotherapeuten, coaches, masseurs en psychologen. De lijnen tussen deze mensen zijn kort, dus een collega met een vraag of wens krijgt snel de juiste begeleiding. Nu zijn we klaar om wéér een procentje beter te worden. Met weekschema’s voor meer balans, en speciale programma’s voor periodes waarvan we weten dat ze lastig zijn. Als je weer aan het werk gaat na een zwangerschapsverlof bijvoorbeeld.

Beste baas

Hoe doen onze leidinggevenden het? Dat vragen we elke twee jaar aan onze medewerkers in de leidinggevendenenquête. Medewerkers beoordeelden hun leidinggevenden dit jaar met een 8,4. Dat is hoger dan de 8,3 van twee jaar geleden. Medewerkers waarderen hun manager en 98% van de collega’s zien dat hun manager iedereen gelijk behandelt. Ruimte voor verbetering is er ook.  Sommige medewerkers ervaren te veel vrijheid, veel collega’s willen meer aandacht voor persoonlijke groei, en sommige managers kunnen volgens onze collega’s efficiënter werken. Daar gaan we natuurlijk mee aan het werk!

Dat onze collega’s graag bij AFAS werken, zagen we terug in twee prachtige prijzen die we wonnen: Great Place to Work Nederland en Great Place to Work Europa. Super mooi, omdat het de medewerkers zijn die hiervoor hebben gezorgd. De conclusie vanuit het rapport was dat AFAS aandacht heeft voor mensen in de breedste zin van het woord: voor medewerkers, klanten, partners, leveranciers en pensionado’s. Dat zien we als een enorm compliment.

Uurtje apenkooien

Bewegen en spelen, daar zijn we dol op bij AFAS, en dat kan waanzinnig goed in het Clubhuis. Inmiddels gebeurt er van alles: van kickboksen tot een paddelcompetitie en van bodybalance tot klimmen op de wand. Collega’s bieden zich aan als docent, en inmiddels hebben we een prachtig lesrooster. Klanten weten onze sportzaal ook te vinden. De eersten hebben al een beleids- of visiedag bij ons gehouden en afgesloten met een uurtje apenkooien.

1,6% ziekteverzuim

0,1%

Gemiddeld 8 jaar in dienst

eNPS van +74

106 nieuwe collega's

46

35 collega's uit dienst

 2

101 functiewijzigingen

 11

Gemiddeld 34 jaar oud

0

 67% mannen, 33% vrouwen

Vorig jaar 72% om 28%

22% vrouwen in het management

Vorig jaar ook 22%

CSR


Al jaren focussen wij ons op wat het beste is voor onze klanten, onze medewerkers en de maatschappij. Wij geloven dat blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Het gevolg hiervan is dat wij een hechte en sterke cultuur hebben. Werk je bij AFAS, dan ben je AFAS. In de jaarverslagen van 2015 tot en met 2021 hebben we hier uitgebreid bij stilgestaan. Inmiddels is er een nieuwe belangrijke pijler bijgekomen, namelijk de focus op Corporate Social Responsibility (CSR).

Daarmee willen we bijdragen aan een betere wereld. Dat doen we met liefde, vanuit ons hart, en dat doen we systematisch. Want we zijn dol op meetbaar maken en elke dag een procentje verbeteren. Het liefst door te automatiseren, te digitaliseren en te innoveren. We realiseren ons ook dat we inmiddels geen kleintje meer zijn. We werken met ruim 600 professionals voor zo’n 12.000 klanten. Jaarlijks gebruiken meer dan 2 miljoen mensen onze software, krijgen bijna 2,5 miljoen Nederlanders hun loonstrook via ons, veel financiële dienstverleners of overheidsinstellingen werken met onze software én dat alles schept verplichtingen. Althans: zo voelen we dat. We zijn in staat om het verschil te maken. Dan moeten we dat ook doen. Daar hoort bij dat het superbelangrijk is dat we financieel gezond zijn, én daar helder over zijn. Zodat dit voor anderen geen zorg hoeft te zijn.

We hebben ons CSR-beleid begin 2022 op papier gezet. Nou goed, website dan. Je leest hier alles over ons CSR-beleid.

2.750.365 kWh stroom afgenomen (Clubhuis)

1.905.738 kWh stroom verbruikt (serverpark, PUE van 1,3)

 265.253

211.000 kWh opbrengst zonnepanelen

128 EVs in het wagenpark

75

69.799 kWh opgeladen aan onze laadpalen

Gemiddeld gereden kilometers (wagenpark)

51,7 gr. CO2/km uitstoot (gem. wagenpark)

 36,3

HACCP cijfer: 97/100

 3/100

Afval (in KG)

Swill (GFT)23.839
PBD11.400
Papier/karton17.687
Glas11.794
Bedrijfsafval9.220
Koffiedik7.252
Riool4.500
Totaal85.692

Pensioen 100% groen belegd

Continuïteit


AFAS heeft in de afgelopen jaren een voortdurende groei en winstgevendheid laten zien. Wij geloven dat dit succes het gevolg is van een goede strategie, de sterke cultuur en de positie van het familiebedrijf. Daarbij is transparantie voor ons een groot goed. Het business plan voor 2022 en de daaraan ten grondslag liggende veronderstellingen in combinatie met de geprognosticeerde kasstroom voor het komende jaar waarborgt de continuïteit. Wij lichten de factoren rondom de continuïteit van AFAS daarom graag verder toe.

Voornemens voor 2022

CSR-beleid

In 2021 hebben we ons CSR-beleid uitgewerkt en op papier gezet. In 2022 willen we hier meer invulling aan gaan geven.

Less is more

Niet harder werken, maar slimmer werken. Daarmee willen we nog meer bereiken. Less is more is daarom ons jaarthema voor 2022.

Omzetverwachting

Voor het jaar 2022 verwachten we een omzetgroei te behalen van 14%. Daarmee willen we constante groei die we al jaren doormaken voortzetten.

Bekijk het jaarverslag


Benieuwd naar het complete jaarverslag? Ga naar de downloadpagina en download het jaarverslag.