Financiële kerncijfers

Terugblikken en vooruitkijken

2018 was een prachtig jaar voor AFAS. Hieronder lichten we dat graag toe met een woord vanuit de directie en kun je zelf door de cijfers klikken in het interactieve dashboard.

Dashboard

Je vindt hieronder een interactief dashboard met onze belangrijkste financiële cijfers.
Meer cijfers inzien? Download dan het jaarverslag.

Raadpleeg je het dashboard op je mobiel? Scroll binnen het dashboard voor de cijfers.

"Het kan dus, een onderneming als organisme met een veel grotere opdracht dan geld verdienen. Dat onderscheidt AFAS Software."

De complete analyse van AME Research over AFAS lees je hier.

Adriaan Meij
AME Research

Van de directie

Wat een prachtig jaar was 2018. We hebben genoten van het ondernemen, onze klanten en bovenal alle mooie momenten met onze collega's.

We geloven dat ons succes ligt in het plezier dat we beleven in het ondernemen, de hechte bedrijfscultuur en bovenal de liefde voor onze medewerkers en klanten. Want daar begint het allemaal mee: goed zorgen voor je mensen, dan zorgen zij goed voor je klanten. En dat hebben we ook in 2018 weer geprobeerd te doen. Er kwam een heuse chef-kok voor een gezonde maaltijd en ook de AFAS-masseur deed zijn intrede. Wat is het dan geweldig om te zien dat medewerkers dat waarderen. Uit onze werkpret-enquête blijkt dat 80% van onze medewerkers ons een 8 of hoger geeft.

De hechte band in de AFAS-familie zorgt ook dat het je extra raakt als je iemand kwijtraakt. We waren geschokt door het overlijden van onze collega Tineke Munneke. Het was goed om hierbij stil te staan, er voor elkaar te zijn en lief én leed te kunnen delen.

In mei organiseerden we onze jaarlijkse klantendagen, de AFAS Open, waar we Profit 7 presenteerden. Dit jaar voor het eerst ook in AFAS Live. Op diezelfde locatie mochten we later in het jaar wel een hele bijzondere gast ontvangen tijdens Forward Thinking Leadership. Barack Obama sprak 3.000 gasten meer dan een uur lang toe en er werd ademloos geluisterd.

Ook nieuw was de introductie van het Succesbeheer traineeship. In het traineeship krijgen klanten 8 weken lang een kijkje in de keuken en worden zij ondergedompeld in de cultuur van AFAS. Bovenal gaan zij vol inspiratie en kennis weer terug naar hun eigen organisatie.

We staken afgelopen jaar veel tijd in veiligheid. We stelden een nieuw AFAS Online-platform beschikbaar dat gebruik maakt van twee-factorauthenticatie. Daarnaast groeide het aantal nieuwe klanten explosief en gebruikten klanten onze software nog intensiever. Dit heeft druk gelegd op het platform en gezorgd voor momenten van instabiliteit en storingen, waar klanten hinder van hebben kunnen ondervinden. Dit vinden we erg vervelend. Het was mooi om te zien dat collega’s op zulke momenten er met elkaar de schouders onder steken om het samen voor elkaar te boksen. We zien dat klanten ook steeds meer gebruikmaken van nieuwe producten. De AFAS Pocket-app is al 200.000 keer gedownload en er komen elke maand zo’n 10.000 nieuwe gebruikers bij.

De bekroning op ons werk was de Koning Willem I Prijs, dé ondernemersprijs van Nederland. Prachtig om erkenning te krijgen voor wat we doen en hoe we dat doen.

Tot slot willen we al onze medewerkers enorm bedanken voor hun fantastische inzet het afgelopen jaar. Het is geweldig om te mogen werken met mensen die zo met hart en ziel aan de slag zijn. Wij zijn trots op ons directieteam. Samenwerken vanuit een vriendschap met zoveel talent, energie en enthousiasme is een groot voorrecht. Daarnaast danken we onze Raad van Bestuur. Hun vertrouwen, scherpe inzichten en praktische tips geven een heel sterke basis om AFAS elke dag verder te brengen.

Wij zijn er klaar voor om ook van 2019 weer een adembenemend jaar te maken!

Bas van der Veldt

Arnold Mars

CFO

Internationaal

Ook in het buitenland doen we het goed. De omzet van AFAS Software Caribbean steeg in het tiende jaar met 33% naar €3,7 miljoen. Ook daar zien we dat steeds meer organisaties kiezen voor het moderne ondernemen. En die helpen wij graag met digitaliseren en standaardiseren.

In België steeg de omzet met 12% naar €5,4 miljoen. Een verachtvoudiging ten opzichte van het startjaar in 2009. Die trend zetten we graag door nu we zien dat ook Franstalig België een inhaalslag maakt en volop gaat investeren in bedrijfsautomatisering. AFAS België is hier vol op ingesprongen en die strategie heeft haar vruchten afgeworpen. Veel bedrijven uit Brussel en Wallonië vonden in 2018 de weg naar AFAS Software. Om de groei in België op te vangen hebben we 8 nieuwe collega's mogen verwelkomen.

Benieuwd naar het complete jaarverslag? Deze kan je hieronder downloaden.