Beter Ondernemen

Inspireren tot beter ondernemen

Dat is al sinds jaar en dag ons motto. We willen andere bedrijven beter en leuker maken. Dat doen wij met onze software, maar zeker ook door inspirerende evenementen te organiseren, allerlei soorten content te maken en af en toe hopen we zelf het goede voorbeeld te geven. Hier geven we je een klein inkijkje in wat we in 2019 hebben gerealiseerd, waar we trots op zijn, maar ook wat nog wel wat beter kan in 2020.

Medewerkers

Het begint met liefde voor onze medewerkers. Want wij geloven dat als wij goed zijn voor onze medewerkers, zij op hun beurt goed zijn voor onze klanten. Dat zit in veel verschillende dingen. Naast dat de basis op orde moet zijn, salaris, verlof, goede koffie etc. willen we werk zo leuk mogelijk te maken. Zo hebben we dit jaar een eigen chef-kok aangesteld. Die kookt ’s middags en ’s avonds voor onze medewerkers en gasten. Ideaal voor collega’s die nog even wat langer door willen of gewoon geen zin hebben om te koken.

Er werd dit jaar ontzettend veel georganiseerd door en voor collega’s: teamuitjes, inspiratiedagen, bootcamps (drie keer in de week!), filmavonden, tafeltennistoernooien en hardloopwedstrijden. Voor de collega’s die de spieren even los willen maken, is de AFAS-masseur geïntroduceerd. Dat is zo’n succes gebleken dat hij nu drie keer per week aanwezig is. En daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.

In de AFAS-familie delen we lief en leed. We waren geschokt door het overlijden van onze collega Tineke Munneke. Een aantal collega’s was langdurig ziek, waardoor het verzuim iets steeg naar 1,9 procent. In 2018 vonden 34 mensen ergens anders een baan, stroomden 54 medewerkers door binnen onze organisatie en begroetten we 52 nieuwe collega’s. In totaal waren we eind 2018 met 455 medewerkers.

Onze collega’s werken graag bij AFAS, blijkt uit de werkpret-enquête die we in 2018 hielden. Maar liefst 98 procent is trots op het werk dat ze doen. Bijna 80 procent van onze medewerkers zou ons aanbevelen bij familie en vrienden, dat resulteert in een eNPS van +79. Dat betekent niet dat alles perfect gaat: uit de enquête blijkt ook dat we op het gebied van werk-privé-balans nog kunnen verbeteren. Ook mag de cultuur nog wat inclusiever. In 2018 zijn we gestegen naar 26% vrouwen bij AFAS. Hoewel we beseffen dat we er daarmee niet zijn, zijn we blij met deze positieve tendens en streven we naar een zo prettig mogelijke werkomgeving voor de vrouwen in ons bedrijf.

Om de werk-privé-balans te verbeteren starten we in 2019 een vitaliteitsprogramma, de Fit-pro show, met thema’s als grenzen bewaken, stressmanagement, gezond slapen en de balans tussen werk en privé.

eNPS van +79

1,6% ziekteverzuim

Gemiddeld 7 jaar in dienst

52 nieuwe collega's

34 collega's uit dienst

98 functiewijzigingen

Gemiddeld 34 jaar oud

High-score Donkey Kong: 134.300

1.034 massages

28 goed-doen-uitjes

MVO

Ons uitgangspunt is dat we ook in de dagelijkse operatie van ons bedrijf ons inzetten voor medewerkers, milieu en maatschappij.

Zo hebben we in 2018 alle TL-verlichting in het pand vervangen door LED. Ook de vergroening van het wagenpark zet door, elk jaar schroeven we de maximale uitstoot die een leaseauto mag hebben verder terug en dat resulteert in een gemiddelde uitstoot van 96 gr. CO2/Km. Ook kiezen steeds meer collega's voor een volledig elektrische auto, we verwachten dat dit nog verder gaat stijgen in 2019 met de komst van meer elektrische modellen.

We vinden het belangrijk om als organisatie van waarde te zijn voor de maatschappij. Dus hebben we het Goed doen-uitje geïntroduceerd. Daarvoor werken we samen met Stichting Present, die zich inzet voor mensen die hulp nodig hebben, maar dat niet kunnen betalen. Collega’s ruimden iemands huis op of snoeiden de tuin. Het is mooi en dankbaar werk om mensen op zo’n praktische manier te helpen. Praktisch past sowieso erg bij ons. Daarom heeft bijvoorbeeld iedereen een reanimatiecursus gehad tijdens de AFAS Hartweek 2018.

1.192.267 kWh stroom verbruikt

96 gr. CO2/km uitstoot (gem. wagenpark)

101 ton afval geproduceerd

HACCP cijfer: 92/100

Pensioen 100% groen belegd

Focus op het verminderen van plastic gebruik

• Nieuwe afspraken met leveranciers over duurzaamheid
  • Geen plastic flesjes meer bij evenementen (scheelt 65.000 flesjes p/j)
  • Nieuw lunchsysteem zonder plastic over de lunchpakketten

Continuïteit

AFAS Software is al sinds de oprichting een winstgevend bedrijf en de omzet groeit de afgelopen 5 jaar met gemiddeld 14% per jaar. Wij geloven dat dit succes te danken is aan onze strategie en de kernwaarden die we hebben bij AFAS. Omdat we houden van openheid en transparantie lichten we een aantal van die factoren hieronder toe en laten we ook zien waar we onze winst in ieder geval niet aan te danken hebben.

• Familiebedrijf
  • Finance
  • Holding
  • Licentiemodel
  • Nieuwbouw
  • Belastingen

Familiebedrijf

We zijn sinds de oprichting in 1996 een echt familiebedrijf dat volledig in handen is van twee families; Mars en Van der Veldt. Dat betekent dat we niet te maken hebben met aandeelhouders met een sterke focus op winstmaximalisatie, maar dat we ons echt kunnen focussen op wat goed is voor onze klanten en medewerkers op de lange termijn. Zo kiezen we ervoor om steeds te blijven investeren in het welzijn van onze medewerkers omdat we geloven dat blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Dit uit zich in een sterke en hechte cultuur die waarschijnlijk het beste te omschrijven is door onze 4 kernwaarden ‘doen’, ‘vertrouwen’, ‘gek’ en ‘familie’. Ieder van ons werkt dagelijks mee om die unieke bedrijfscultuur in stand te houden. Wat volgens ons ook hoort bij het zijn van een familiebedrijf is delen in het succes. Daarom keren we elk jaar een percentage van de winst uit aan onze medewerkers.

Dat we familiebedrijf zijn is ook te merken in de platte organisatiestructuur. Er zijn maximaal drie lagen in de structuur en dat zorgt ervoor dat directieleden een groot onderdeel zijn van de dagelijkse operatie en persoonlijk contact hebben met medewerkers. Het zorgt ook voor een cultuur waarin je met je vraag altijd rechtstreeks een directielid aan het jasje kunt trekken.

Omdat we een familiebedrijf zijn, is het om die reden vooralsnog onhaalbaar om te voldoen aan het wettelijke streefcijfer van 30% vrouwen in de Raad van Bestuur + hoofddirectie.

Voornemens voor 2019

100% AFAS Online

De mogelijkheid om via een eigen installatie te werken stopt na 31-12-2019. Dit betekent dat alle klanten via AFAS Online met onze software in de cloud gaan werken.

Masterclasses

Van omgaan met stress tot verantwoorde financiële- en gezonde keuzes maken. Met de Fit-Pro show willen we medewerkers van AFAS helpen op deze thema's.

Nieuwe markten

In 2018 is onze software geschikt gemaakt voor de flexbranche. Vanaf 2019 zullen wij de markt aanboren met onze oplossing. De flexbranche heeft een grote potentie voor AFAS.

Omzetverwachting

Voor het jaar 2019 verwachten we een omzetgroei van 15% te behalen.

Diversiteit en inclusie

Iedereen is welkom bij AFAS. Daar gaan we in 2019 nog meer aan werken zodat ook écht iedereen dat voelt.

Betere klantondersteuning

2018 is een leerzaam jaar geweest voor onze supportafdeling. In 2019 willen we support nog slimmer gaan aanpakken.

Benieuwd naar het complete jaarverslag? Deze kan je hieronder downloaden.