Dat is al sinds jaar en dag ons motto. We willen andere bedrijven beter en leuker maken. Dat doen wij met onze software, maar zeker ook door inspirerende evenementen te organiseren, allerlei soorten content te maken en af en toe hopen we zelf het goede voorbeeld te geven. Hier geven we je een klein inkijkje in wat we in 2019 hebben gerealiseerd, waar we trots op zijn, maar ook wat nog wel wat beter kan in 2020.
Het begint met liefde voor onze medewerkers. Want wij geloven dat als wij goed zijn voor onze medewerkers, zij op hun beurt goed zijn voor onze klanten. Dat zit in veel verschillende dingen. Naast dat de basis op orde moet zijn, salaris, verlof, goede koffie etc. willen we werk zo leuk mogelijk te maken. Zo hebben we dit jaar een eigen chef-kok aangesteld. Die kookt ’s middags en ’s avonds voor onze medewerkers en gasten. Ideaal voor collega’s die nog even wat langer door willen of gewoon geen zin hebben om te koken.
Er werd dit jaar ontzettend veel georganiseerd door en voor collega’s: teamuitjes, inspiratiedagen, bootcamps (drie keer in de week!), filmavonden, tafeltennistoernooien en hardloopwedstrijden. Voor de collega’s die de spieren even los willen maken, is de AFAS-masseur geïntroduceerd. Dat is zo’n succes gebleken dat hij nu drie keer per week aanwezig is. En daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
In de AFAS-familie delen we lief en leed. We waren geschokt door het overlijden van onze collega Tineke Munneke. Een aantal collega’s was langdurig ziek, waardoor het verzuim iets steeg naar 1,9 procent. In 2018 vonden 34 mensen ergens anders een baan, stroomden 54 medewerkers door binnen onze organisatie en begroetten we 52 nieuwe collega’s. In totaal waren we eind 2018 met 455 medewerkers.
Onze collega’s werken graag bij AFAS, blijkt uit de werkpret-enquête die we in 2018 hielden. Maar liefst 98 procent is trots op het werk dat ze doen. Bijna 80 procent van onze medewerkers zou ons aanbevelen bij familie en vrienden, dat resulteert in een eNPS van +79. Dat betekent niet dat alles perfect gaat: uit de enquête blijkt ook dat we op het gebied van werk-privé-balans nog kunnen verbeteren. Ook mag de cultuur nog wat inclusiever. In 2018 zijn we gestegen naar 26% vrouwen bij AFAS. Hoewel we beseffen dat we er daarmee niet zijn, zijn we blij met deze positieve tendens en streven we naar een zo prettig mogelijke werkomgeving voor de vrouwen in ons bedrijf.
Om de werk-privé-balans te verbeteren starten we in 2019 een vitaliteitsprogramma, de Fit-pro show, met thema’s als grenzen bewaken, stressmanagement, gezond slapen en de balans tussen werk en privé.
Ons uitgangspunt is dat we ook in de dagelijkse operatie van ons bedrijf ons inzetten voor medewerkers, milieu en maatschappij.
Zo hebben we in 2018 alle TL-verlichting in het pand vervangen door LED. Ook de vergroening van het wagenpark zet door, elk jaar schroeven we de maximale uitstoot die een leaseauto mag hebben verder terug en dat resulteert in een gemiddelde uitstoot van 96 gr. CO2/Km. Ook kiezen steeds meer collega's voor een volledig elektrische auto, we verwachten dat dit nog verder gaat stijgen in 2019 met de komst van meer elektrische modellen.
We vinden het belangrijk om als organisatie van waarde te zijn voor de maatschappij. Dus hebben we het Goed doen-uitje geïntroduceerd. Daarvoor werken we samen met Stichting Present, die zich inzet voor mensen die hulp nodig hebben, maar dat niet kunnen betalen. Collega’s ruimden iemands huis op of snoeiden de tuin. Het is mooi en dankbaar werk om mensen op zo’n praktische manier te helpen. Praktisch past sowieso erg bij ons. Daarom heeft bijvoorbeeld iedereen een reanimatiecursus gehad tijdens de AFAS Hartweek 2018.
Focus op het verminderen van plastic gebruik
AFAS Software is al sinds de oprichting een winstgevend bedrijf en de omzet groeit de afgelopen 5 jaar met gemiddeld 14% per jaar. Wij geloven dat dit succes te danken is aan onze strategie en de kernwaarden die we hebben bij AFAS. Omdat we houden van openheid en transparantie lichten we een aantal van die factoren hieronder toe en laten we ook zien waar we onze winst in ieder geval niet aan te danken hebben.
| FamiliebedrijfWe zijn sinds de oprichting in 1996 een echt familiebedrijf dat volledig in handen is van twee families; Mars en Van der Veldt. Dat betekent dat we niet te maken hebben met aandeelhouders met een sterke focus op winstmaximalisatie, maar dat we ons echt kunnen focussen op wat goed is voor onze klanten en medewerkers op de lange termijn. Zo kiezen we ervoor om steeds te blijven investeren in het welzijn van onze medewerkers omdat we geloven dat blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Dit uit zich in een sterke en hechte cultuur die waarschijnlijk het beste te omschrijven is door onze 4 kernwaarden ‘doen’, ‘vertrouwen’, ‘gek’ en ‘familie’. Ieder van ons werkt dagelijks mee om die unieke bedrijfscultuur in stand te houden. Wat volgens ons ook hoort bij het zijn van een familiebedrijf is delen in het succes. Daarom keren we elk jaar een percentage van de winst uit aan onze medewerkers. Dat we familiebedrijf zijn is ook te merken in de platte organisatiestructuur. Er zijn maximaal drie lagen in de structuur en dat zorgt ervoor dat directieleden een groot onderdeel zijn van de dagelijkse operatie en persoonlijk contact hebben met medewerkers. Het zorgt ook voor een cultuur waarin je met je vraag altijd rechtstreeks een directielid aan het jasje kunt trekken. Omdat we een familiebedrijf zijn, is het om die reden vooralsnog onhaalbaar om te voldoen aan het wettelijke streefcijfer van 30% vrouwen in de Raad van Bestuur + hoofddirectie. FinanceOmdat we transparantie belangrijk vinden, willen we dat onze financiële cijfers voor iedereen inzichtelijk, en vooral begrijpelijk zijn. Daarom proberen we de jaarrekening en de balans zo eenvoudig mogelijk te houden, zonder ingewikkelde constructies of vage balansposten. Een voorbeeld hiervan is dat wij de ontwikkelingskosten van onze software niet meenemen op de balans als bezittingen (activa). De nieuw ontwikkelde software wordt namelijk niet opnieuw verkocht aan onze klanten; updates zijn onderdeel van het abonnement. Het noteren van de loonkosten als activa daarom niet relevant en zou de balans alleen maar kunstmatig hoog maken. De eenvoud in de boekhouding zorgt er ook voor dat we het overgrote deel van onze financiële administratie kunnen automatiseren. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat we elk jaar op 3 januari de jaarcijfers al klaar hebben. Een van de belangrijkste KPI’s bij AFAS is de omzet per medewerker, we sturen hier actief op. Niet door harder te gaan werken, maar door slimmer te gaan werken. Dat betekent meer werk automatiseren. AFAS is kerngezond en dat is ook aan het nettoresultaat te zien. Al jaren groeit het resultaat harder dan de omzet en daar zijn we trots op. Dit is niet te danken aan prijsverhogingen. AFAS past alleen een jaarlijkse inflatiecorrectie toe. Het verdienmodel van AFAS is om een compleet product aan te bieden tegen een zeer concurrerend tarief in zoveel mogelijk verschillende branches. Onze klanten zijn verdeeld over 180 verschillende branches. Op dit moment telt AFAS meer dan 11.000 klanten en ruim 1,6 miljoen gebruikers. HoldingElke vestiging heeft een eigen werkmaatschappij die onder AFAS Holding valt. Tussen AFAS AFAS Holding keert jaarlijks dividend uit aan het moederbedrijf van AFAS, Marvel. Binnen de Het nieuwe kantoor in aanbouw wordt ook volledig gefinancierd door de eigen middelen van het moederbedrijf van AFAS, zo loopt AFAS Software BV zelf geen risico. Zie ook het kopje 'Nieuwbouw'. VerdienmodelHet licentiemodel van AFAS is simpel. Klanten betalen bij ons een vast bedrag per maand voor het gebruik van de software en dienstverlening. Dit hangt voornamelijk af van hoeveel je gebruik maakt van de software. Dus met hoeveel mensen je werkt in de applicatie, maar ook het aantal verloningen dat je doet of het aantal IB- en VPB aangiften. Naast de omzet uit Onderhoud heeft AFAS ook omzet uit Services. Services zijn de aanvullende diensten zoals consultancy en opleidingen. We streven er namelijk naar om klanten zo zelfstandig mogelijk te maken door goede software en opleidingen te bieden waardoor klanten niet afhankelijk zijn van consultants om prettig te werken met onze software. Dit is ook terug te zien in de cijfers, zo is het percentage omzet uit services de afgelopen jaren afgenomen van 24% in 2013 naar 18% in 2018. En daar zijn we blij mee. NieuwbouwSchuin tegenover ons huidige pand in Leusden bouwen we aan een nieuw onderkomen voor de medewerkers en klanten van AFAS Software. Dit omdat we in het huidige pand al een aantal jaren krap in ons jasje zitten. Het nieuwe pand biedt meer werkplekken voor onze medewerkers, maar vooral meer ruimte voor betere faciliteiten voor onze klanten. De investering voor dit pand wordt volledig gefinancierd door de eigen middelen van het moederbedrijf van AFAS, zo loopt AFAS Software BV zelf geen risico. BelastingAFAS heeft een convenant Horizontaal toezicht met de Belastingdienst. Horizontaal Toezicht is een vorm van samenwerking die steunt op vertrouwen, wederzijds begrip en transparantie in handelen. Een doel van horizontaal toezicht is om het proces van transactie naar aangifte en aanslag beter in de greep te hebben. Een belangrijk deel van softwareontwikkeling bestaat uit innovatie. Om steeds voorop te blijven lopen moet je onderzoek doen naar nieuwe technieken en veel experimenteren. Om dit te realiseren werken we nauw samen met verschillende hogescholen en universiteiten. Je kunt je voorstellen dat innoveren, en zeker op deze schaal, behoorlijk wat tijd, energie, maar ook geld kost. De overheid stimuleert innovatie en ontwikkeling in Nederland door de zogenoemde innovatiebox aan te bieden. Dat betekent dat je voor een deel van de winst een lager belastingtarief mag hanteren voor de vennootschapsbelasting vanwege die investering in innovatie. AFAS maakt hier ook gebruik van. Sinds 1 januari 2008 heeft AFAS ook een vestiging in Curaçao en in 2014 is daar ook een vestiging op Aruba bijgekomen. Daar zitten wij niet vanwege mogelijke belastingvoordelen, maar vanwege de sterke relatie met de Nederlandse wetgeving. Zo was het een logische stap om bedrijven in het Caribisch gebied met onze software te automatiseren zonder daar al te grote aanpassingen voor te hoeven maken in onze software. Ook hebben we een aantal klanten in Nederland die ook een vestiging hebben in het Caribisch gebied die we op deze manier beter kunnen bedienen doordat onze collega’s op Curaçao en Aruba alles weten van de lokale wetgeving en manier van zakendoen in de regio. Alle geldstromen tussen de buitenlandse vestigingen en AFAS Holding, ook wel transfer pricing genoemd, maken onderdeel uit van het Horizontaal toezicht. |
De mogelijkheid om via een eigen installatie te werken stopt na 31-12-2019. Dit betekent dat alle klanten via AFAS Online met onze software in de cloud gaan werken.
Van omgaan met stress tot verantwoorde financiële- en gezonde keuzes maken. Met de Fit-Pro show willen we medewerkers van AFAS helpen op deze thema's.
In 2018 is onze software geschikt gemaakt voor de flexbranche. Vanaf 2019 zullen wij de markt aanboren met onze oplossing. De flexbranche heeft een grote potentie voor AFAS.
Voor het jaar 2019 verwachten we een omzetgroei van 15% te behalen.
Iedereen is welkom bij AFAS. Daar gaan we in 2019 nog meer aan werken zodat ook écht iedereen dat voelt.
2018 is een leerzaam jaar geweest voor onze supportafdeling. In 2019 willen we support nog slimmer gaan aanpakken.
Benieuwd naar het complete jaarverslag? Deze kan je hieronder downloaden.