Met plezier en trots kijken wij terug op het jaar 2017. Een jaar waarin we een omzetstijging van 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor hebben gerealiseerd! Het aantal klanten steeg naar 10.631, zowel grote als kleine organisaties kozen voor een samenwerking met ons. Het succes van ons bedrijf wordt niet bepaald door individuen of één succesvol onderdeel, maar door het collectief. De intensieve samenwerking tussen medewerkers, klanten en partners maakt dat we elkaar inspireren en zo onszelf iedere dag verbeteren.

In verbinding met medewerkers, klanten en partners

Openheid en transparantie binnen én buiten de organisatie vinden we bij AFAS erg belangrijk. Dat past bij onze manier van ondernemen waarbij we inzetten op het opbouwen en behouden van langetermijnrelaties met onze klanten en partners. Dat past ook bij ons als familiebedrijf: we ondervinden geen druk van aandeelhouders om maximale aandeelhouderswaarde te genereren. We willen tegen een eerlijke prijs een optimale klantervaring bieden.

Deze manier van werken bracht ons al ver. In verbinding staan met onze relaties, zaken doen van hart tot hart, dat is wat wij in 2017 iedere dag hebben nagestreefd en ook in 2018 opnieuw willen realiseren. We stellen daarbij geen uitgebreide beleidsplannen op, maar proberen we iets nieuws het liefst direct in de praktijk uit. We besteden weinig uit en geloven in de kracht van onze eigen mensen. Daarom doen wij het hele proces in eigen beheer: van het planten van het zaadje bij een toekomstige klant, tot het helpen verder groeien van de onderneming.

Veranderen, durven en doen staan centraal

AFAS is een organisatie die zichzelf continu wil verbeteren. Voor ons moet het tot in de kleinste details kloppen. We willen in alles wat we doen goed zijn: van werkwijzer tot gastenontvangst en van de catering tot de implementatie van ons product bij onze klanten. Veel bedrijven willen in één of enkele pijlers uitblinken; wij willen in alles het beste zijn en zijn ervan overtuigd dat dit bijdraagt aan ons huidige succes. Er ligt wel een gevaar op de loer. Waarom zou je blijven veranderen als je succesvol bent? Zullen we het niet gewoon bij het oude laten? Oftewel: de status quo handhaven? Wij willen dit pertinent niet en geloven er in dat je succesvol wordt, doordat je een bepaalde manier van ondernemen hebt nagestreefd, waarin juist veranderen, durven en doen centraal staan. De status quo handhaven past daar niet bij. Voor ons geldt dat we in een continue staat van vernieuwing willen verkeren, zodat we ons kunnen aanpassen aan de situatie van de klanten en de markt.

Inspireren en meenemen van klanten in transformaties

In onze markt zien we dat veel softwarebedrijven zich vooral op dienstverlening toeleggen. Wij kiezen daar bewust niet voor. Het aandeel dienstverlening ten opzichte van al onze werkzaamheden daalt ieder jaar, ook in 2017. Dat is een bewuste keuze. We willen vooral een softwarebedrijf zijn en blijven. Daarom voegen we zoveel mogelijk functionaliteit toe aan de software, waardoor deze eenvoudig te bedienen is en er minder dienstverlening nodig is. Onze consultants hoeven minder aan de knoppen te zitten, maar kunnen een meer adviserende en inspirerende rol hebben richting klanten. Ons doel is om door te automatiseren met hetzelfde aantal consultants meer aan te kunnen, waardoor zij creatiever en innovatiever kunnen worden. Dat zie je vandaag de dag al gebeuren; we leveren inspirerende content in de vorm van best practices en we werken effectief samen via een interactieve portal. Het resultaat? Een implementatie die sneller, leuker maar bovenal beter verloopt!

Jaarthema 2017: 1 procentje beter

Moet je als directie zelf op afstand verzinnen wat beter kan? Of laat je het vanuit klanten en medewerkers komen? Mensen motiveren en stimuleren om het anders en beter te doen, past enorm in onze cultuur. Daarom was het thema van het afgelopen jaar '1 procentje beter' ontzettend raak. Veel dingen zijn historisch zo gegroeid, maar je hoeft niet aan te nemen dat ze nog steeds goed zijn voor vandaag en morgen. Dit thema heeft aangezet tot prachtige verbeteringen!

Medewerkers

Na medewerkers zijn klanten onze belangrijkste partner. In precies die volgorde. Want we zijn ervan overtuigd dat als je je medewerkers veel liefde en aandacht geeft, dit een positieve weerslag op de klant heeft. Met alle AFAS-collega’s werken we daarom dagelijks aan een open en inspirerende werkomgeving. Collega’s moeten zichzelf kunnen zijn en zich gedurende hun loopbaan bij AFAS kunnen blijven ontwikkelen. Onze gedachten gaan in dit kader uit naar onze collega Mark Vroegindeweij. In de bloei van zijn ontwikkeling is hij afgelopen jaar om het leven gekomen door een tragisch wintersport ongeval in de Franse Alpen. Deze gebeurtenis heeft een diepe indruk op ons gemaakt. Onze gedachten zijn bij zijn geliefden.

Groei in de zorg- en bouwsector

Onze focus op software zorgt ervoor dat we al jaren groeien. Het aantal nieuwe klanten stijgt vooral in het MKB. Deze organisaties gaan vol voor de oplossing waarvan wij overtuigd zijn dat deze rendeert: ERP. Met ERP-software bieden we één pakket voor de hele organisatie. Onze intrede in de bouwbranche heeft zijn vruchten afgeworpen, want in 2017 kozen wederom nieuwe bouwondernemingen voor ons. In de zorgbranche – waar wij marktleider zijn – zien we dat steeds meer klanten van een deeloplossing overstappen naar een totaaloplossing voor  alle bedrijfsprocessen. De oplevering van een inkoopmodule heeft daar een stevige impuls aan gegeven. In 2018 verwachten wij deze lijn door te trekken, want we staan nog maar aan het begin. Daarnaast gaan wij onze positie binnen de flexmarkt verstevigen. Payrolling- en detacheringsbedrijven kunnen wij al voorzien van een softwareoplossing. We werken er hard aan om ook uitzendorganisaties te automatiseren. We zien in die branche kansen om organisaties nog beter te automatiseren.

Bouwen op een stevig fundament

Elke dag zijn we bezig ons werk nog leuker en beter te maken. We werken aan mooie producten en onderscheiden ons door onze manier van samenwerken met klanten, partners en medewerkers. We zijn niet alleen gericht op het hier en nu, maar kijken ook vooruit. Sinds de oprichting hebben we een aantal stabiele pilaren ontwikkeld die we verder uitbouwen: het familiebedrijf, de cultuur, onze financiële gezondheid en ons product. Deze staan er allemaal goed voor en verbeteren we nog iedere dag. Ze vormen het fundament van ons bedrijf. Met de bouw van het AFAS Experience Center en de ontwikkeling van NEXT waarborgen we onze toekomst. Met veel vertrouwen zien wij 2018 tegemoet!

Tot slot

We zijn waanzinnig trots op onze medewerkers en willen hen bedanken voor hun fenomenale inzet het afgelopen jaar. Zij vormen de belangrijkste pijler voor ons succes.  Ook danken we de Raad van Bestuur die ons met raad en daad bijstaat. Het voelt goed om hun vertrouwen dag in dag uit te ervaren. Als directieteam voelen wij ons gesterkt om vanuit ons hart met passie dit bedrijf aan te sturen. Wat is het heerlijk om die passie voor het bedrijf te mogen delen! Op naar een weergaloos 2018 waarin vooral ‘DOEN!’ centraal staat!

Psssst, meer weten? Download hier het jaarverslag in PDF

Bas van der Veldt - CEO