Organisaties zelfstandig het optimale uit hun automatisering laten halen, waarmee ze hun eigen organisatie kunnen verbeteren en daarmee hun klanten beter kunnen bedienen.' Dat is wat we nastreven als het gaat om onze klanten. Dat betekent dat we klanten zelf alle middelen en kansen willen aanreiken om hun doelen te bereiken, en ze niet afhankelijk van hun softwareleverancier te laten zijn.

Flexibiliteit dwingt tot klantgerichtheid

AFAS is intrinsiek gemotiveerd om klanten succesvoller te maken. Dit is onder andere terug te vinden in de licentiestructuur: AFAS biedt de software aan in een alles-in-één pakketprijs (geen additionele modules) in combinatie met maandelijkse opzegbaarheid. Iedereen is erbij gebaat dat klanten meer dan tevreden zijn en in staat worden gesteld om optimaal rendement te behalen uit het gebruik van de software.

Stijging NPS

Ook in 2017 hebben we weer gemeten hoe de klanten AFAS hebben ervaren. Al onze klanten hebben een uitnodiging ontvangen om aan dit onderzoek mee te doen. We zijn blij om te melden dat ook dit jaar onze NPS (Net Promotor Score) omhoog is gegaan. Daar waar het gemiddelde in de markt voor bedrijfssoftware een score van -25 is, haalt AFAS in 2017 een gemiddelde score van +6, met een hoog percentage van 23% promotors. Dit is een stijging ten opzichte van vorige jaren (2016: +3, 2015: -7).

Belangrijker dan de NPS zelf, zijn de onderliggende factoren die deze score bepalen. Dit zijn ongeveer twintig factoren die jaarlijks worden gemeten. Zo streven we bijvoorbeeld na dat we proactief informeren over onze software (93% waardeert dit goed of uitstekend), de gebruiksvriendelijkheid verhogen (86% waardeert dit goed of uitstekend) en de performance bewaken (88% waardeert dit goed of uitstekend). Verbeterpunten zijn er ook: klanten ontvangen graag nog meer bruikbare tips en trucs om het maximale uit de software te halen (22% vindt dat dit beter kan), en ook willen we nog meer aandacht aan onze klanten geven (17% vindt dat dit beter kan).

Succesbeheer en het Succesbeheer Traineeship

In 2017 werd het Succesbeheerplatform verder uitgebreid, met onder andere themapagina's. Begin 2017 organiseerden we een event voor de applicatiebeheerders van ons product bij onze klanten en verschenen er veel nieuwe artikelen op het platform om de gebruikers van de software te inspireren. Hiernaast werd het Succesbeheer Traineeship geïntroduceerd, waarbij AFAS Beheerders twee maanden 'intern' gaan bij AFAS en opgeleid worden. Na een succesvolle pilot in het begin van het jaar is dit programma doorgezet en staan er inmiddels meerdere startdata gepland voor 2018. Eind 2017 werd bovendien weer de uitnodiging verstuurd voor de nieuwe Dag(en) van de AFAS Beheerder. Dit resulteerde in meer dan 1300 inschrijvingen voor 5 evenementen voor AFAS Beheerders, begin 2018.