Met trots kijken wij terug op het jaar 2016. Voor AFAS was het wederom een succesvol jaar met veel hoogtepunten. We sloten het jaar af met een omzet van 107,5 miljoen euro. Dit betekent een omzetstijging van 16 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal klanten is gegroeid naar 10.036. Voor 2017 verwachten we een groei van 15 procent, waarmee de omzet stijgt naar 120 miljoen euro. Download hier meteen het hele directieverslag.

Openheid

Hoe zorg je voor een efficiënte organisatie die kan blijven groeien en vernieuwen? Bedrijven zien steeds vaker de noodzaak van een goed georganiseerd bedrijf waarin alles moet kloppen. Sta dichtbij je klant, inspireer elkaar en stel jezelf op als voorbeeldorganisatie. Er is daarbij veel aandacht voor het optimaal inrichten van processen met behulp van automatisering. Opvallend is dat ook steeds meer grote bedrijven kiezen voor standaardsoftware in plaats van maatwerk en best-of-breed oplossingen. Een trend die wij van harte toejuichen!

In onze maatschappij, maar ook bij veel bedrijven, is er steeds minder sprake van openheid. We keren ons tot onszelf en durven niet meer transparant te zijn. Voor AFAS vormt openheid juist de basis. En die manier van werken bracht ons al ver. Met transparantie creëren wij waarde binnen het bedrijf die ons onderscheidend maakt. Software maakt het ook mogelijk om open te communiceren en resultaten te delen. Open zijn, een ecosysteem creëren waarin je andere bedrijven laat participeren in je succes. Wij vinden het belangrijk om te verbinden.

Sponsoring

Sponsoring speelt daarin een belangrijke rol en heeft AFAS daarbij veel gebracht. In 2016 hebben we maar liefst vier grote sponsorovereenkomsten afgesloten. De overeenkomsten met AZ en het Circustheater zijn (opengebroken en) verlengd en AFAS Live is per 1 januari 2017 de nieuwe naam voor de concertlocatie die grote bekendheid kende als Heineken Music Hall. AFAS Software haalde afgelopen jaar ook Richard Branson, Bear Grylls en Al Gore naar Nederland als sprekers van het nieuwe en grootschalige publieksevenement Inspiration360 in de Ziggo Dome te Amsterdam. Ruim 7000 gasten zijn deze avond geïnspireerd op topniveau.

Met liefde

In 2016 was het jaarthema bij AFAS ‘met liefde’. Stel de klant centraal in de keuzes die je maakt. Betrek de klant in het ontwikkelproces en luister naar zijn wensen. Het thema vraagt je ook op de stoel te zitten van de klant. Tegen welke problemen loopt hij aan en waarin kunnen wij hem helpen?
Veel bedrijven worden geconfronteerd met een interne omgeving die verandert of stilstaat. In vele vernieuwingsprocessen speelt automatiseren ook een rol. Hoe kunnen we de afdeling en processen vernieuwen met behulp van AFAS Software? Met liefde is een omarming van de klant in alle keuzes die je maakt. In alles willen we waarde toevoegen.

AFAS Foundation

De AFAS Foundation is opgezet om succes te delen, dromen waar te maken en de ontwikkeling van mensen te stimuleren. Eenvoudig gezegd: de stichting is er om mensen blij te maken. En dat is gelukt. Blij en trots kijken wij terug op een prachtig jaar.Er zijn meer dan driehonderd aanvragen ingediend voor een totaalbedrag van ruim 12,3 miljoen euro. In totaal is er ruim 2,4 miljoen euro gedoneerd. Er zijn negentig stichtingen financieel ondersteund en erin geslaagd hun dromen waar te maken. Er zijn drie challenges georganiseerd waarin projecten gepresenteerd werden en waarin de passie en liefde van de kandidaten diepe indruk achterliet.

Vertrouwen

Er is een groot vertrouwen in ons prachtige bedrijf. De pijlers van de toekomst staan als een huis. Elke dag zijn we bezig ons werk nog leuker en beter te maken. We werken aan mooie producten en onderscheiden ons in de manier van samenwerken met klanten en partners. Onze ambitie beperkt zich niet tot één jaar: wij stellen de aandeelhouderswaarde of dividenduitkering niet centraal in ons werk.

Wij zijn trots op alle medewerkers die met hun inzet een enorme bijdrage geleverd hebben aan het resultaat van AFAS. We kijken terug op geweldige momenten samen met onze collega’s, met het Hvar-uitje als gezamenlijk hoogtepunt. AFAS is een bedrijf met een uniek DNA.

Wat is het fijn om een familiebedrijf te zijn en, zonder enige druk van externe aandeelhouders, je gezamenlijke passie voor het bedrijf te mogen delen!

In 2017 elke dag een procentje beter!

Psssst, meer weten? Download hier het jaarverslag in PDF!

Bas van der Veldt

Arnold Mars