AFAS Foundation

De stichting is opgezet om succes te delen, dromen waar te maken en de ontwikkeling van mensen te stimuleren. Eenvoudig gezegd, de AFAS Foundation is er om mensen blij te maken. En dat is gelukt. Blij en trots kijken wij terug op een prachtig jaar.

AFAS Foundation Jaaroverzicht

Jaarverslag

Er zijn meer dan driehonderd aanvragen ingediend voor een totaalbedrag van ruim 12,3 miljoen Euro. Totaal is er ruim 2,4 miljoen Euro gedoneerd. Er zijn 90 stichtingen financieel ondersteund en er in geslaagd hun dromen waar te maken. Er zijn drie challenges georganiseerd waarin projecten gepresenteerd werden en waarin de passie en liefde van de kandidaten diepe indruk heeft achtergelaten.

Kerncijfers

Challenges

In mei, juni en november zijn challenges georganiseerd. Tijdens deze challenges presenteren de kandidaten hun projectaanvraag. Pas dan wordt het werk en het belang van stichtingen in de volle omvang duidelijk. De passie waarmee vele vrijwilligers proberen andere mensen te helpen, de emoties die er vaak bij alle aanwezigen opkwamen en de blijdschap van de kandidaten na het bekendmaken van de toewijzingen, maakten op het bestuur van de AFAS Foundation diepe indruk.

Uitgelichte projecten

Gehandicapte kinderen laten bloeien in plaats van verstoppen

Wanneer je als gehandicapt kind in Congo wordt geboren dan is er geen sociaal vangnet wat ervoor zorgt dat je geholpen wordt met een plaats in maatschappij. Veel gezinnen doen al hun uiterste best om de eindjes aan elkaar te knopen en een gehandicapt kind is daardoor een éxtra financiële zorg. Het Liliane Fonds zet zich wereldwijd in om gehandicapte kinderen een kans te geven.

We steunen het Liliane Fonds hierbij door de kosten op haar te nemen voor de hulp die zij bieden in Congo. Bijvoorbeeld de medicijnen voor kinderen worden hiermee betaald of het bouwen van een school voor blinden. Afgelopen jaar zijn we met een aantal bestuursleden afgereisd naar Congo om een kijkje te nemen. Deze reis heeft diepe impact op me gehad. Ik heb zoveel respect gekregen voor mensen die daar onder de meest barre omstandigheden keihard knokken om iets van hun leven te maken en het presteren om dag in dag uit een lach op hun gezicht te houden.

72.000 mensen van water voorzien in Ethiopië

Als wij de kraan thuis opendraaien staan we gek te kijken als er een keer geen water uit komt. Water is voor ons vanzelfsprekend geworden. Helaas is voor heel veel mensen de slogan “Eerst water, de rest komt later” een droomsituatie die nooit uit zal komen.

Stichting Woord en Daad zet zich daarom in om in Tigray, een district in Ethiopië, 560 waterputten werkend te krijgen. Dit gebied, ook wel de Hoorn van Afrika genoemd, is bekend vanwege de extreme droogte. Door het opknappen van deze waterputten krijgen meer dan 72.000 mensen toegang tot water om te drinken en hun gewassen te laten groeien. Woord en Daad redt daar letterlijk levens mee. Daarnaast is het een enorm duurzaam project, omdat Woord en Daad ook helpt om servicebedrijfjes op te zetten zodat de waterputten worden onderhouden en de lokale bevolking daardoor meer werkgelegenheid krijgt.

Het maakt mij meer dan gelukkig te weten dat we er samen met Woord en Daad voor kunnen zorgen dat in één van de droogste gebieden op aarde nu water uit de grond kan worden gehaald.

Roos van der Spek - Bestuur AFAS Foundation

Er stroomt weer frisse lucht door Moldavisch ziekenhuis

Stel je voor dat je pasgeboren baby'tje een tijd in een couveuse moet doorbrengen. Dan zou het fijn zijn als daar zuurstof doorheen stroomt. In het Spitalul Raional Din Leova ziekenhuis in Moldavië was een medisch zuurstofgassysteem zo verouderd dat het bijna Russische roulette werd of er door een leiding zuurstof of gas liep…

Stichting Werkgroep Urgenta heeft een systeem ontwikkeld om dit soort systemen op te knappen. De AFAS Foundation heeft hen met financiële middelen geholpen zodat zij in Moldavië weer een gloednieuw zuurstofgassysteem konden realiseren.

Twee bestuursleden van de AFAS Foundation zijn in het ziekenhuis in Moldavië een kijkje gaan nemen en kwamen met geweldige verhalen terug. Het ziekenhuis heeft hierdoor een enorme boost gekregen en het vertrouwen in het ziekenhuis is weer terug. Gelukkig hoeven ouders van couveusekinderen niet meer te vrezen of de juiste leiding is aangesloten.

Syrische studenten vinden aansluiting bij Nederlands HBO-onderwijs

Ik kan me nog goed herinneren hoe dit project begon. Ik werd uitgenodigd voor een vergadering op het stadskantoor van de Gemeente Utrecht. In deze vergadering kwam ik voor het eerst in contact met de verschillende partijen die betrokken waren bij deze pilot: de hogeschool Utrecht, de gemeente Utrecht en de stichting UAF vluchtelingstudenten. Na de vergadering sprak ik in de lift nog wat na en we zeiden tegen elkaar: “Wat ze ook zeggen: we gaan het gewoon doen!. “ En die uitspraak is eigenlijk een soort ‘rode draad’ voor mij gebleken voor hoe we werken bij de AFAS Foundation.

Mooi om te zien hoe ondertussen de eerste groep van ruim 20 studenten met succes de pilot heeft afgerond en we alweer zijn begonnen met de volgende groep. Wat een mooie start en wat een mooi voorbeeld voor ons werk voor de foundation!

Erik van de Ven - Bestuurslid AFAS Foundation

Blinde en slechtziende kinderen de weg kunnen wijzen

Het afgelopen jaar hebben we verschillende mooie challenges mogen doen. Eén presentatie viel daarbij direct op. Dat was de presentatie van Aline Soerdjpal die namens stichting Bartiméus Sonneheerdt op een aangrijpende manier aandacht vroeg voor kinderen die blind of ernstig slechtziend zijn. Ze presenteerde het plan genaamd ‘Audio 2.0’, waarmee het mogelijk moest worden om een soort ‘geluidenmuur’ te maken om enerzijds kinderen spelenderwijs gerust te stellen wanneer ze moeten wachten in de wachtkamer en anderzijds kinderen de weg te kunnen wijzen in het pand.

Ondertussen is het project al opgeleverd en hebben we met eigen ogen en oren het resultaat mogen bewonderen in Zeist.  Dit project is voor mij een heel mooi voorbeeld van een duidelijke aanvraag met een mooi concreet resultaat dat snel is gerealiseerd

Erik van de Ven - Bestuurslid AFAS Foundation