van de directie

Met trots kijken wij terug op het jaar 2015 dat veel hoogtepunten kende. Het jaar 2015 is afgesloten met een omzet van 92 miljoen euro. Dit betekent een omzetstijging van 16 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor 2016 wordt een groei van 12 procent verwacht, waarmee voor het eerst een omzet boven 100 miljoen euro wordt bereikt. Download hier meteen het hele directieverslag.

Overleven

Het jaar kenmerkte zich door veel economische vernieuwingen. Om te kunnen overleven moet je je bedrijf flexibel maken, efficiënt inrichten en een goede serviceorganisatie neerzetten om klanten goed te ondersteunen. De tijd is interessant te noemen. De visie van AFAS past in een economie die in een constante staat van verandering is gekomen. Met onze software laten wij werkzaamheden verdampen, processen efficiënter verlopen, geven  inzicht in de bedrijfsresultaten en laten je op een andere manier samenwerken met klanten.

Het jaarthema ‘klant & klaar’ heeft ervoor gezorgd dat binnen de organisatie méér aandacht is gekomen voor het proactieve contact met bestaande klanten. Er is een marketingmanager voor bestaande klanten aangesteld en het support center heeft een customer care afdeling gekregen. Daarnaast wordt de rol van de AFAS adviseur steeds belangrijker, zowel in het opleiden van gebruikers als het optimaliseren van het gebruik van onze software. Ook op het gebied van evenementen was 2015 een uitzonderlijk jaar. In totaal ontvingen we bijna 20.000 gasten tijdens de verschillende interne en externe evenementen.

Historisch

24 juli 2015 was een historische dag. AFAS maakte bekend een partnership aan te gaan met Qlik, de wereld marktleider op het gebied van Business Intelligence Software. Wij reken hiervoor geen kosten door richting de klant, maar leveren ruim 900 visualisaties gratis mee. Onze klanten hebben hiermee direct inzicht hebben in hun eigen data. Een grote investering voor AFAS in haar bestaande klanten. Doordat AFAS een familiebedrijf is, zijn wij in staat om als enige softwareleverancier de klant op deze manier te verrassen.

AFAS Foundation

Naast trots op de resultaten die we dit jaar behaald hebben, zijn wij ook zeer trots op de AFAS Foundation die eind 2015 is opgericht. Doordat de bedragen steeds groter worden die AFAS ter beschikking stelt, is er gekozen om dit in de AFAS Foundation te gaan doen. De stichting stelt geld beschikbaar voor projecten over de hele wereld. In Nederland ondersteunen we projecten binnen de Gezondheidzorg, het Onderwijs en de samenleving. Zoals je het van AFAS gewend bent, doen we dit op een innovatieve en transparante manier. De AFAS Foundation zorgt nationaal en internationaal voor een (grote) impact. Dit door te focussen op maatschappelijke-, onderwijs- en zorginitiatieven.

Vertrouwen

Wij zijn trots op alle medewerkers die met hun inzet een enorme bijdrage geleverd hebben aan het resultaat van AFAS. De Raad van Bestuur willen wij danken voor het gestelde vertrouwen in ons. Wat is het fijn om een familiebedrijf te zijn en zonder enige druk van externe aanhoudershouders je gezamenlijke passie voor het bedrijf te mogen delen.

Met liefde kijken wij uit naar 2016!

(Pssst, meer weten? Download hier het jaarverslag in PDF!)

Bas van der Veldt                                                                       Arnold Mars

Algemeen Directeur                                                                 Financieel Directeur